પ્રેરણા પરિમલ
યોગીચરિતમ્ - ૨૬૧
મોમ્બાસા, તા. ૮-૫-૧૯૭૦
અહીં સાંજે માલિશ માટે, વીરપુરના એક અનુભવી વૃદ્ધ લુહાણાભાઈ આવતા. યોગીજી મહારાજે એમને કૃપા કરી સેવાનો લાભ આપેલો. માલિશ વખતે સ્વામીશ્રી એમને સત્સંગની વાતો કરતા. થોડા દિવસ પછી સંતોએ એમને સ્વામીશ્રી પાસે વર્તમાન દીક્ષા લઈ, સત્સંગની કંઠી પહેરવા સમજાવ્યા, પણ ડોસા કાળજાના કઠણ હતા. આ ઉંમરે પણ એમનાં શ્રદ્ધા-કમાડ ખૂલ્યાં નહોતાં. એટલે એમણે કંઠી પહેરવાની ના પાડી. સ્વામીશ્રીએ એમને ડુંગળી-લસણ છોડવા કહ્યું. એ વાત પણ એમણે માની નહિ, સ્વામીશ્રીએ એમની સેવાનો ત્યાગ કર્યો ને કહે, 'અમને તમારી દવાથી જરાપણ ફાયદો નથી ને કાલથી દવા ન લગાડવી.' સેવા તો એને મળે જેને કાંઈ સંસ્કાર જાગ્રત થાય, એ માટે મોટા પુરુષ સેવા આપતા હોય !
સ્વામીશ્રી ઘણીવાર કહેતા કે 'પાકા ઘડે કાંઠા ચડે નહિ... ઘરડાં ગલકાં શાકનાંયે કામમાં ન આવે...' ઘડપણમાં વજ્રસાર બનેલા સ્વભાવ જો ભગવાન કે સંતમાં સદ્ભાવ જાગ્રત થાય તો જરૂરી છૂટી જાય, પણ જીવ તે જીવ ! દૈવી ને આસુરી !
- સાધુ ઈશ્વરચરણદાસ
Vachanamrut Gems
Gadhadã I-20:
Most Ignorant Person
Thereupon Shriji Mahãrãj asked, "Who is the most ignorant of all ignorant people?"
Everyone pondered over the question, but no one was able to reply. So Shriji Mahãrãj said, "Here, I shall answer Myself."
Hearing this, everyone was pleased and said, "Mahãrãj, only You will be able to give a precise answer; so please explain."
Shriji Mahãrãj then began, "The jiva, which resides within the body, observes both the attractive and the unattractive. It witnesses childhood, youth and old age, as well as a countless number of other things. However, the observer fails to observe its own self. The jiva looks at objects externally; but it does not look at its own self. Therefore, it is the most ignorant of the ignorant.
"Furthermore, just as the jiva indulges in a countless variety of sights with the eyes, it similarly indulges in and knows the pleasures of the other vishays with the ears, skin, tongue and nose; but it does not indulge in the bliss of its own self; nor does it know its own nature. For this reason, it is the most ignorant of the ignorant, the most senseless of the senseless, the most foolish of fools and the vilest of the vile."
[Gadhadã I-20]