પ્રેરણા પરિમલ
અમારા જીવનમાં ખાડા-ટેકરા કોણ પૂરશે ?
તા. ૪-૪-૨૦૦૫, સારંગપુર
સ્વામીશ્રી પાછા વળી રહ્યા હતા. વિદ્યામંદિરના વિદ્યાર્થીઓ ડંબેલ્સ લઈને અંગકસરત કરી રહ્યા હતા. આ ડંબેલ્સમાં અથડાવાથી ઉત્પન્ન થતા મધુરવની વચ્ચે ગોલ્ફકાર્ટ ચલાવી રહેલા સાધક વિનયે સ્વામીશ્રીને કહ્યું : 'બાપા ! આપ અહીં પધાર્યા એ પહેલાં આ રસ્તા ઉપર ખાડા-ટેકરા હતા, અમે સરખા કર્યા, પરંતુ પાછા એવા ને એવા થઈ ગયા. એમ અમારા જીવનમાં જે ખાડા-ટેકરા છે એ કોણ પૂરશે ?'
'યોગીજી મહારાજ મળ્યા છે એ પૂરશે.' સ્વામીશ્રીએ તેઓને સધિયારો આપ્યો.
'પણ યોગીજી મહારાજને તો અમે જોયા નથી.'
'આ છે ને !' સ્વામીશ્રીએ વાક્યની શરૂઆત આ રીતે કરી અને ત્યારપછી વળી કહે : 'યોગીજી મહારાજની મૂર્તિ બધે જ દેખાય છે ને, એને જોયા કરવાની.'
'બાજુમાં બેઠા છે એને શું સમજવા ?'
'સાક્ષાત્ બેઠા છે.' આ રીતે નિશ્ચયાત્મક વાક્ય કહ્યા પછી સ્વામીશ્રી કહે : 'યોગીજી મહારાજ હૃદયમાં બેઠા છે. દરેકના હૃદયમાં છે. એને પ્રાર્થના કરવાની એટલે જીવનમાં ક્યાંય ખાડા કે ટેકરા આવે નહીં.'
Vachanamrut Gems
Gadhadã III-33:
One Whose Bhakti Cannot be Trusted
“If a devotee of God is vulnerable to women, wealth, swabhãvs and the belief that one is the body, then even if he is engaged in the bhakti of God, his bhakti cannot be trusted; he will surely encounter hindrances in it. Why? Because if at some time he happens to come across women or wealth, then there will be no stability in his bhakti, and he will become engrossed in them. Also, if a person believes his self to be the body, then when he suffers due to some illness, or if he is unable to obtain food and clothing, or if a command to observe a difficult religious vow is given, then again, his bhakti will be disturbed. In fact, he will become frustrated and will not be able to think; he will begin to behave immorally. Also, if he has a certain swabhãv, and if the Sant reprimands him instead of allowing him to behave according to his swabhãv, i.e., makes him behave contrary to it, then also he will become disturbed. Then, if he cannot remain in the company of the Sant, how will he be able to maintain bhakti? Therefore, he who wishes to develop resolute bhakti should not be vulnerable in these four aspects. If there is a flaw in these four, it should be slowly eradicated with understanding. Only then can one perform unflinching bhakti of Vãsudev Bhagwãn. What I have just said is absolutely true; there is no doubt in it whatsoever.”
[Gadhadã III-33]